tisdag 2 november 2010

ReactOS/NEJ – dosemu/JA

Försökte installera ReactOS på en gammal "skräpdator" (Oberon heter den), och att köra tandem med denna vid sidan av Linux. Det gick obra på så sätt att jag installerade den vid åtskilliga försök men att det sedan sket sig på kernel exception (blue screen of "death") redan vid boot. Det fick vara, och jag får tänka efter om vad Oberon skall användas till: en remote X-klient eller annan applikationsserver är alltid skoj att laborera med, men eftersom den är ledig skall jag helst använda den till så aparta OS som möjligt. Syllable OS är nåt att överväga också, ett försök med Hurd kan tänkas.

Nå, innan jag skrev över första primärpartitionen (en Windows 95 eller något) sparade jag det mesta av dess innehåll på CD för att om möjligt köra igång på Linux med Wine (windows-kompatibilitetsskikt) eller dosemu (DOS-emulator). Wine testade jag inte, men jag har några gamla strategispel för DOS som jag skulle vilja köra ibland, speciellt Ascendancy. De använder dock DOS/4GW, en driver och ett API som avsåg att underlätta för programmeraren de fruktansvärda begränsningar som fanns/finns i DOS, och förr när jag testade dosemu fungerade den inte med DOS/4GW. Detta var mycket länge sedan, kanske rentav 6 år sedan, och idag är det fixat så att jag alltså kan köra dessa spel.

Inga kommentarer: