lördag 7 augusti 2010

sverigesradio.se

sverigesradio.se igen!! Datorn började gå trögare och trögare – jag har en Linux på en omodern Acer med extraordinärt lite minne (256 meg) – så jag brukar få kolla minnesläckor för att datorn inte skall stanna. De stora troublemakers är program som slaskar ner med minne:
  • garbande interpretatorer, speciellt JavaScript, och JavaScript kör i alla webbrowsers
  • Java VM, (OpenOffice.org, jedit m.m.)
  • XUL/Mozilla Chrome-baserade program (evolution mailklient)
  • ibland även gnome-panel, mer förr än i nutiden – det verkar som om vissa minnesläckor har utvecklats bort
Jag letade nyss varför allt gick så fbaskat segt, och häpna[!] – eller inte – jag hade glömt sverigesradio.se med sina urchins (surfspiontrojaner) som låg och tjuvaktigt stal minne och processorkraft från mig – jag tycker ju förstås att urchins är en sorts bot-net som använder min dator för högst tvivelaktiga syften.

Inga kommentarer: