lördag 14 april 2012

Hyperion

Hyperion heter min nuvarande dator som jag fick överta efter min kurskompis Perry (då namnlös). Den har kräma, men den har också underligheter för sig: hårddisken är svajjig och den har en konstig knapp (troligen ett uppklockningsreglage) som man inte skall pilla, för då kan man få DMA failures och plötsliga stopp.

Enligt en mycket gammal vana har jag följande partitionering:

Primära partitioner Utökade partitioner
/dev/sda1 /dev/sda5 /dev/sda6 /dev/sda7 /dev/sda8
grubpartition Växlingsutrymme Hemkatalogerna Linux 1 (Debian) Linux 2 (f.n. tom)

Hemkatalogpartitionen är idag mycket liten, och symlänkar bara till en jättedisk där hemkatalogdata ligger. Använde just

badblocks -v /dev/sdaX

men det gav inga träffar — jag behöver ha full kontroll över på vilka partitioner de felaktiga blocken ligger.

Inga kommentarer: