fredag 17 augusti 2012

/etc/hosts på en Windows

Local DNS modifications on Windows (/etc/hosts equivalent) login översatt till svenska här:

I Unix innehåller filen /etc/hosts avbildningar mellan IP-adresser till och datornamnet. Det skriver över motsvarande avbildningar i DNS. Windows' har en motsvarighet till denna fil: c:\WINDOWS\system32\drivers\etc\hosts (vilket är dess namn på åtminstone Windows XP) [och på Windows 7, troligen alltså även på Vista].

Vilka är de möjliga användningarna av denna fil:

  • när jag gör förändringar i min blogg utvecklar jag [Krzysztof] och testar förändringarna på min lokala Apache-uppsättning på Windows. Mina konfigurationsfiler är uppsatta så att de fungerar korrekt både på min testserver och min skarpa server. För att förenkla, använder jag hosts-filer för att avbilda loopback-adressen 127.0.0.1 till blog.local.org
  • att ändra hostsfilerna kan användas för att lura de lokala datorerna och simuler DNS-förändringar (innan de införs skarpt)

Uppdateringar till hosts-filerna tar kraft omedelbart efter att filen sparats.

Här är den enklaste avbildningen från 127.0.0.1 till namnen localhost och blog.local.org:

127.0.0.1       localhost blog.local.org

Inga kommentarer: