lördag 11 augusti 2012

Googles "ondska"

Google är utskällt för både det ena och det andra. Somligt är överdrivet, somligt är rätt. Google beter sig som ett klassiskt storföretag: de vill ta över så stora delar av marknaden som möjligt, och de vill ha så mycket betalt som möjligt. Det är systemet de verkar i, och däri är de inte bättre än någon annan. När det gäller kritik för att gå diktaturers ärenden, d.v.s. att de gjorde en strypt version för diktaturen Kina (eller snarare den totalitära enpartistaten om man skall uttrycka sig statsvetenskapligt precist), så blev det så att Google bättrade sig, bland annat därför att deras överenskommelser med Kina inte fungerade och de kom i konflikt, men troligen också för att man genom att bryta överenskommelserna slapp en massa kritik. Däri är Google mycket känsligare och mycket mer lättpåverkat än ett antal andra kapitalist-imperier jag känner till, varav det anonyma operativsystemföretaget som jag inte säger namnet på men som börjar på M och slutar på icroSoft, inte alls är det värsta, även om de är notoriska och återkommande ådrar sig dryga böter för kapitalimperialistiska vanartigheter.

Nå, denna brasklapp sagd: en massiv diskussion på SR Ekots sidor tillhandahöll ett stort antal länkar som är av stort intresse i webmotorsammanhang:

  1. YaCy free web search engine av "Peter"
  2. svt.se: Fem saker Google gör med dina data av "Linkman"
  3. Yahoo! Search BOSS API av "Sheik Yerbouti" (länk till en Frank-Zappa-artikel på Wikipedia)
  4. List of search engines på Wikipedia, också av "Sheik Yerbouti".

Jag skall också, i ärlighetens namn, säga att jag använder mig av Blogger, Gmail och Google-code, så jag kan1) vara partisk, men eftersom man inte egentligen kan lita på någon eller någonting på nätet, så måste man ändå vara försiktig med vilket digitalt avtryck man gör. Alltså kan man inte avslöja sina innersta hemligheter om framtida världsherravälde som man sitter och grunnar på, eller skit samma, jag är avundsjuk så inni h-e på Google, och tänker skaffa mig samma sorts världsherravälde som dem, men jag skall vara så snäll så snäll, om ingen kommer och stör mina affärer för då h-e!!

1)OBS! det är bara en hypotes, jag har inte sagt något om verkligheten

Inga kommentarer: