tisdag 27 juli 2010

Finns på webben.

Efter ett stort fruktansvärt slagsmål med svn så fick jag ut min källkod för mkmap till sternons repository. Man kan väl säga att det är ett första steg i att slippa slarva med en minnespinne, samt att göra koden tillgänglig för gemene.

Slagsmålet

Vad jag gjorde för att importera en katalog mkmap till sternons:
  1. gjorde en katalog sternons (kommer inte att användas på sternons.googlecode.com) i katalogen dumps
  2. i detta directory en underkatalog mkmap
  3. gick upp till katalogen dumps
  4. gjorde en svn import sålunda:
          svn import sternons https://sternons.googlecode.com/svn/trunk \
              -m 'initial import'
Sedan tog jag bort sternons/mkmap, och gjorde en checkout:
    svn checkout https://sternons.googlecode.com/svn/trunk/ sternons \
        --username tomki923
När jag skulle ändra en fil och committa:
    svn commit
så fick jag följande vansinniga felmeddelande:
    svn-commit.tmp: forward host lookup failed: Unknown host : Connection timed out
    svn: Arkiveringen misslyckades (mer information följer):
    svn: system("nc svn-commit.tmp") returnerade 256
Vilket verkar vara ett allvarligt jättefel, man kan lika gärna skrika
    SYNTAX ERROR: ERRNO #666
Men det berodde bara på att jag inte hade en texteditor konfigurerad. Så här skall man anropa om man inte har en texteditor konfigurerad:
    svn commit -m 'subst tabs for spaces'
alltså skicka med ändringskommentar från kommandoraden, i detta fall bara för att ge snyggare källkod.

Inga kommentarer: