tisdag 27 juli 2010

Kvällshack

Orion i Lamberts koniska projektion
Kvällshack mkmap med en rast med snabb promenad igår. Åstadkom:
  • kan, genom omkompilering, titta mot godtycklig plats på himlen,
  • efter brottningsmatch med egenheter hos Lambert-konisk projektion och rektascensions-intervall fick jag underliga artefakter som visade halva himlar att försvinna,
Därmed är programmet förberett för konfigurationsfiler likt PP3, men där skall jag ta en annan väg än PP3: jag scannar tokens UTF-8 som tidigare nämnts, medan PP3 troligen rakt läser in kommandorader och direktinterpreterar dem.

Reflektion över utvecklingsarbete: Agile brukar framhålla refaktorerande utvecklingsmodeller i oftast ytterst små steg ("faktoreringar" eller något?) - detta följer jag också naturligen: men det finns fall
  • där man måste hoppa och ta mycket långa utvecklingssteg ("hopp"), oftast med tung matematik inblandad,
  • där man kastar koden och gör en ny (som i extreme programming XP), oftast där man faktorerat sig in till ett felaktigt kodläge,
  • där man bygger transplanterbara moduler att ersätta befintliga moduler,
  • och så emotsätter jag mig förstås emotionell laddning av begrepp som att kalla programutvecklingsmetodik för best practice – det där kan vi väl kalla en löjlig kärringism ...
Jag kommer att börja formulera en plan för utvecklingsarbetet nu.

Inga kommentarer: