tisdag 20 juli 2010

PP3 del III

(kopierat från siderespector)

Så här skall det bli (Jakthundarna):
Men så här långt har det kommit hittills:
Hackar vidare med min ersättare till PP3. Jag bet i det sura äpplet och gjorde en fristående utf8_file-struct med en sparning av inläst uchar-värde. Finns bara inläsningsfunktioner, samt några konverterare från 32b uchar till UTF-8, vilket används i utskrift med vanliga stdio.h-rutiner företrädesvis printf och company. Jag ogillar att göra kloner av hela clib, eftersom man moraliskt måste implementera allt som clib har. Men när jag gjort och filat på denna stdio.h-klon kallad usio.h och en string.h-klon kallad ucstr.h, så gick det ganska bra att göra samma med 32b uchars som med 8b chars.

Nu gjorde jag en assimpel SVG-dumparfunktion som bara läser en stjärnkatalog, närmre bestämt ett urval ur Hipparcos-katalogen som jag drog ut positionsdata magnitud och litet annat ur, bilden nere till höger. Jag lade också till en testprojektion av typen Lamberts konforma koniska projektion, som används för flygkartor med hög upplösning. Det är inte ens det riktiga programmet, utan en utvärderande programsnutt som skall användas för att tänka ut hur man ställer in en stjärnkarta. Det gråaktiga rastret (rutnätet) har inget med himmelskoordinater att göra utan är papperskoordinater – himmelskoordinater antyds med blå punkter. Andra brister är att dumparkartan egentligen presenterar himmelskoordinater rektangulärt (Cartesiskt) medan målkartan är ett s.k. konsnitt. Till skillnad från i PP3, som använder ekvidistant altazimutalprojektion (källa här), tänker jag konsekvent använda en konisk projektion som Will Tirion.

Nu får det här duga så länge, jag måste nu hitta på ett namn till mitt program som inte ger något stort antal träffar.

Inga kommentarer: